SEO’da Sayfa Düzenleme: NoIndex, Tümünü Göster ve Rel=prev/next

Sayfa düzenleme Arama Motoru Optimizasyonu’nun (SEO) önemli bir parçasıdır; aynı zamanda sitenin kullanılabilirliği ve dönüşüm oranlarına etkisi büyüktür. Siteler küçük olsa bile özellikle artan içerik miktarına sahip oldukları zaman onları da etkileyebilir. Aynı zamanda herhangi bir büyüklükteki e-ticaret işletmeleri için önemli bir unsurdur.

Neyse ki SEO adına sayfa düzenlemesinin potansiyel ciddi etkileriyle başa çıkmak için standart çözümler üretilmiştir.

seo-sayfa-duzenleme

Sayfa Düzenleme Nedir?

İçerik ne zaman çeşitli sayfalara yayılmaya başlarsa sayfa düzenleme o zaman gereklidir. En yaygın örnekler, ürün ve kategori listelerine sahip olan e-ticaret siteleri veya anasayfa ve arşiv problemine sahip bloglardır.

Sayfa düzenleme aynı zamanda yazılar ve slayt gösterileri çeşitli sayfalara dağıldıklarında sık sık görüntülenme ve reklam istatistiklerini arttırmak için bir problem olabilmektedir.

Sayfa Düzenleme Neden SEO İçin Bir Problem?

Sayfa düzenlemesinin uygun hale getirilmediği tüm siteler için iki ana problem vardır. Birincisi arama motoru tarayıcılarının bir sitede ne kadar derinlere kadar ineceğinin, sitenin otoritesi gibi unsurlara göre değişiklik göstermesidir. Bu yüzden, yeni bir ticaret işletmesi olmanız durumunda zamanınızın ve kaynaklarınızın çoğunu ürün listesinin 15. sayfasına ayırıyorsanız, bunların arama motorları tarafından görülmeme olasılıkları vardır.

Diğer problem ise özellikle kategori listelemesi içerisinde yinelenen içeriğin ortaya çıkmasıdır. Özdeş sayfa başlıkları, meta açıklamalar ve sayfadaki içerikler ana sayfadan son sayfaya doğru tekrar ediyormuş gibi gözükür. Arama motorları yinelenen içeriğe sahip siteleri yükseltmeyi sevmez.
Blog ve haber siteleri eğer yazıları sayfalar arasında yayıyor ise bu ekstra problemlere yol açabilir. Arama motorlarının indekslemesi için her sayfada çok az içerik yer alabilir ve böylece elde edeceğiniz sonuçlarda içeriğin oranı düşük kalabilir. Google, Panda bazlı cezalar bağlamında buna açıkça değinmiş ve site yöneticileri uyarmıştır.

SEO İçin Sayfa Düzenleme: Mükemmel Çözüm

Sayfa düzenleme için en iyi çözüm, başlangıçta site taksonomisi ve tasarımını en uygun hale getirmektir. Arama motorlarının ve bu kullanıcıların kolay bir biçimde erişebilmesi için sitelere daha düz bir yapı kullanmaları tavsiye edilir.

Tanımlanmış bir e-ticaret sitesi gibi eğer yapıyı başlangıçtan planlama şansına sahipseniz yüksek sayfa miktarını kaldırmak için kategorilerin ve alt kategorilerin sayısını arttırmaya çalışabilirsiniz. Bunların hepsi sitenin anasayfasından linklenebilir olmalıdır ancak her sayfa için 100 linkten daha fazla link olmamasına özen gösterilmelidir.

Aynı zamanda varsayılan bir biçimde her sayfada daha fazla ürün göstererek gereken sayfa sayısının miktarını belli bir oranda azaltabilirsiniz.

Bir siteyi tamamen yeniden yapılandırmak her zaman mümkün olmayabilir. Bu tip bir durumda SEO açısından sayfa düzenleme ile başa çıkmak için üç farklı seçeneğiniz bulunmaktadır.

Sayfa düzenleme konusunda herhangi bir değişiklik yapmadan önce taranan ve indeks alan sayfaları kontrol etmeniz önemlidir. Böylece değişikliklerden sonra tekrar kontrol etme şansına sahip olabilirsiniz. Ayrıca, daha sonra çalışmalarınızı doğrulamak adına mevcut hedef kitlesi/müşteri şekillerini ve bu sayfalar için gelirleri not alabilirsiniz.

1. SEO’da Sayfa Düzenleme: NoIndex

Sayfa düzenleme problemlerinde en eski ve en basit çözüm sayfa düzenlenmesi yapılmış olan içeriklerin arama motorları tarafından indekslenmesini kaldırmaktır. Bu yöntem haber siteleri için pek tercih edilmez ancak e-ticaret siteleri için hızlı ve kolay bir çözümdür. Böylece ürünlere ait ilk sayfaların en uygun hale getirilmesi için daha fazla zaman elde edilebilir.

İkinci sayfa sonrası için en kolay yöntem, her sayfanınbölümünde yer alan meta adı için “Content=Noindex, Follow” uygulamaktır. Böylece sadece ilk sayfa arama motorlarında çıkar fakat bu yöntem arama motorlarının sıralama otoritesinin gerçek ürün listesine ve bir bölümünün de ilk sayfaya taşınmasını sağlar.

2. SEO’da Sayfa Düzenleme: Tümünü Göster

Google’ın kendisi bu çözümü önermektedir. Sayfa düzenlemesi yapılmış her bir seri için, listelenen ürünleri ve sayfaları görmek için Tümünü Göster şeklinde bir sayfa oluşturursunuz.

Bunu bir kez yaptıktan sonra her bir sayfanın “head” kısmında Canonical etiketini (rel=”canonical”) kullanarak Tümünü Göster versiyonuna yönlendirme yapabilirsiniz. Bu şekilde tüm sayfaları Tümünü Göster sayfasının bir parçası olarak gösterebilirsiniz. Böylece yinelenen içerik sorun olmaktan çıkar ve tüm otorite Tümünü Göster sayfasının kendisine gider.

Bu oldukça basit bir çözüm olmasının yanı sıra kullanıcıya daha iyi bir gezinti seçeneği sunabilir. Kullanıcı özellikle aramalar yoluyla siteye ilk defa geliyorsa bu yöntem ile tüm ilgili ürünlerin geneline göz atabilir.

Ancak bu yöntem, sayfaların yavaş yüklenmesine neden olacak resim miktarı yüksek yazılarda ve kategorilerde işe yaramaz. Tümünü Göster sayfası 2-4 saniye içerisinde yüklenmelidir ve eğer daha uzun sürecekse farklı bir çözüm gereklidir.

3. SEO’da Sayfa Düzenleme: Rel=”prev”/”next”

Bunu en sona sakladık çünkü oldukça kullanışlı ve çok yönlü olduğu kadar en karışık ve büyük olasılıkla en yanlış uygulanan yöntemdir. Ancak bu yöntem arama motorları tarafından kabul edilmiştir ve yinelenen içerik problemini çözebilecek potansiyele sahiptir.

Bu yöntem her bir sayfanınkısmına rel=”prev”/”next” eklenerek uygulanır. Böylece mevcut sayfanın gerisinde ve ilerisinde yer alanlar belirtilir. Örneğin bir seri içerisinde yer alan ikinci sayfa gibi.
Bir seride yer alan sadece ilk sayfa “next” niteliğine ve son olan sadece “prev” niteliğine sahip olmalıdır.

Bu Tümünü Göster sayfasına duyulan ihtiyacı ortadan kaldırır ancak uygulamanın doğru bir biçimde yapıldığı mutlaka kontrol edilmelidir. Bu yöntem ile sayfaların indeks almasına engel olmak yerine her bir sayfanın eşsiz parametrelerle belirtilmesini sağlarsınız.

SEO terimiyle alakalı daha fazla bilgiye ulaşmak için http://www.ayhankaraman.com/seo/ bağlantısını ziyaret edebilirsiniz.

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap / Değiştir )

Connecting to %s